fredag 18. mai 2012

Rabarbrapai med jordbær


Svært stille på bloggen min for tiden. Dette skyldes ikke at det ikke skjer noe på denne kanten, 
snarere tvert om..., men det er ikke alt som er like artig å blogge om, synes nå jeg ;-)
I dag byr jeg på en fristende pai med jordbær, som smakte langt bedre enn
den ser ut....


I går feiret vi, som resten av landet, nasjonal dagen vår!
En dag med mange tradisjoner, både gjester, meny og klesdrakt er
stort sett det samme år etter år. "Same procedure as last year".
Siden kjøkkenmaskinen min er ødelagt, ble det ingen Pavlova kake i går, 
men en frisk rabarbra pai med jordbær smaker jo også godt.
Pyntet med litt blåbær og jordbær, og servert med is eller krem,
så vips har man en dessert i rødt, hvitt og blått ;-))

Deig:
100 gr. smør
1/2 dl. sukker
1 1/2 dl. hvetemel
1 1/2 dl. havregryn

Smuldres sammen til en deig

Fyll:
400 gr. rabarbra
1/2 liter jordbær
1 ts. revet sitronskall
1 1/2 dl. sukker
litt potetemel eller maizena mel

Rens rabarbra og jordbær, skjær i mindre biter.
Bland rabarbra, sukker, sitronskall og jordbær.
Fordel i paiform, strø over litt potetemel. Fordel
smuldredeigen over.
Stekes på 200-225 grader i ca. 25 min.
Avkjøles litt før servering.
Serveres med ny pisket krem, is eller vaniljekesam,
pynt gjerne med litt ekstra bær.

Ønsker dere en riktig glad helg!
Smil og klem fra

25 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Hei Monica!
Dette så aldeles nydelig ut :)
Håper dere hadde en flott dag igår, og at helgen også blir fin!
Klem Mirjam

Hjem & Glede sa...

Å Monica!Det så deilig ut-herlige bilder.

Gooood helg Ønskes deg.

God klem Camilla

Ingeborg sa...

Hei Monica, så koselig å høre fra deg igjen, ble så glad for din koselige kommentar hos meg:)

Paien din ser kjempegod ut.

Fin helg til deg:)

Balke gård sa...

Mmmmm, takk for tipset mht rabarbrapai, er jo så godt! Fine bilder og den skjenken din nedenfor her fra mormora di var helt nydelig! Klem

Balke gård sa...

Hei hopp, kommentaren forsvant;) var om godt paitips og nydelig kommode;) klem

Anonym sa...

Hei!
Dette så virkelig innbydende ut:)
Bildene er nydelige!
Ha en strålende helg

Klem Merete

Anne sa...

Så nydelig Monica..
dette så fristende ut!
I morgen skal jeg ta inn rabarbra og lage pai..
takk som deler.
Fantastiske bilder !
Ønsker deg en super helg .
klem Anne

Litt Slitt & Litt Hvitt sa...

Hei Monica :)

Nydelig!! Nam! Dette må jeg prøve å lage en dag :) Så helt herlig ut :)

Ha en fin helg og kos deg:)
Klem Lisa:)

Unknown sa...

Den så virkelig god ut:)

God helg!

Klem Linda

Anonym sa...

HEI :)
Mmmm så flink du er da ! Her og var bordet dekket og tradisjontro mat servert :)
Har du sett værmeldingen ????
Denne gangen slår det IKKE feil.
Vi kan gleeeede oss.
God klem fra Britt

Torilpia sa...

Den så bare sååå god ut da .. :o)

Håper du får ei toppers helg :o)

Ingrid sa...

Ser virkelig deilig ut!!! Sånt pleier det bli masse av her gjennom sommeren. Det er bare SÅ godt. Og prikken over i'en var jo virkelig bärene på toppen.

Kan forresten opplyse om at det HAGLET her (nederst i Skåne) i går. DET var VELDIG utippet. Men i dag er det 15 grader igjen...

Håper dere får en fin helg!
Klem!

Anne på landet sa...

Mmmmmmmmm...
Den paien MÅ jeg bare prøve å lage.
TAKK for at du deler og fin helg til deg.

Klem fra Anne på landet.

Spirea sa...

Er innom for å takke deg for utrolig oppmuntrende og fine kommentarer hos meg. Du er alltid så engasjert og det setter jeg så utrolig stor pris på. TAKK :) Også ramler jeg inn her, rett oppi en jordbær/rabarbra-pai noe som er så vanvittig godt og en av mine sommerfavoritter. Takk for at du deler. Jeg digger denne bloggen din, er innom rett som det er, selvom jeg ikke kommenterer alltid :)) Ønsker deg en skjønn helg, flat ut etter 17mai-feiringen og kos dere. Håper solen skinner hos dere også- god klem fra meg :)

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Tusen takk for koselige ord fra deg:)Det varmer:)

Paien så nydelig ut,og ikke minst var formen skjønn.

Nyt lørdags kvelden...Her står taco på menyen,og dessertkaken fra i går:)

Klem
Linda:)

Toril sa...

Mmm.. den så herlig ut!
Takk for at du deler oppskriften :)
Håper du har gode dager..
Klem til deg :)

AC IN A BOX sa...

Synes den ser veldig god ut jeg,
takk for oppskrift.

Fortsatt fin helg til deg!
- AC

Villaveien nr 1 sa...

ååå skjønnesete Monica.
Denne såg så utrolig god ut.

Fikk lyst på sånn jeg nå.. mmm.

Ha en fin søndag. Kos deg masse.
Klem Margareth

Anines hvite verden sa...

Den så veldig god ut.. :) funnet masse oppskrifter på rabara så det må kjøpes inn vet jeg! :D

Klem

deconordic sa...

Mmm! Rabarbra er bare så godt!! Tusen takk for hyggelige ord inne hos meg :)

Ja, nå ser det ut til at sola har tenkt å bli her i opptil flere dager i strekk. Det kjennes deilig for en stakkars innflyttet Østnlending, hihi!

Klem

HOUSE NR 12 sa...

Hei Monica!!
Er du ute eller...??? FOR et vær!!! Igrunn vel fortjent etter hvert... Helt nydelig er det hvertfall! :)
Dette ble jo kjempefin 17. mai kake! Godt alternativ til Pavlova. Min Pavlova ble en crash i år... Vaniljesaus istedenfor vaniljekrem, jordbærsaus, løspisket krem... Ble for mye saus og for lite krem der... Men smakte godt, men måtte auses av kakefatet med skje... ;) Hurra for 17. mai! ;)
Vi sees på torsdag vi! Lurer på om du kan komme litt før, typ 13 tiden.. melder deg om det..
Nyyyt solen, så sees vi!
klem klem

Tove sa...

Den ser farlig god ut. Desverre er jeg heller dårlig på bakefronten. Kanskje like greit.
Fin sommerkveld til deg
Klem Tove

Anette Willemine sa...

Vel overstått 17. mai! Håper du og dine hadde en fin feiring. :o)
Denne paien så helt nydelig ut, så takk for at du deler oppskrift. Jeg lagde faktisk rabarbragrøt sist helg, en hel evighet siden sist. Det smakte himmelsk. Fikk frem mange koselige minner med denne retten.

Håper du har fine dager, Monica!


AW

liven sa...

Tenker denne smaker nydelig :)

kos deg i de fine sommerdagene Monica !

LadyBurk sa...

Ser utrolig bra ut:)
Kos dere alle i sommervarmen...

Klem
Nina

Legg inn en kommentar

Koselige kommentarer mottas med takk

Related Posts with Thumbnails